Representatieve taken

De Luxemburgse minister van Buitenlandse zaken zei ooit tegen Henry Kissinger, zijn de Amerikaanse collega, de Secretary of State, dat hijzelf veel belangrijker was dan zijn ambtsgenoot uit de USA want ... zijn buitenland was veel groter!

Dat even om duidelijk te maklen dat dit "buitenland" ook voor ons groot en belangrijk is. En dat zogenaamde "buitenland" ligt zelfs in ons binnenland. Reclame maken voor ons Haspengouws fruit hier in Haspengouw is belangrijk, maar nog belanrijker is onze producten elders in België bekend te maken, in Wallonië, het Brusselse, de "Vlaanders".

Financiële middelen heeft de Keizerlijke Commanderie daar niet voor, reclame en publiciteit zijn het werk van de sector, de veilingen, de beroepsverenigingen en de VLAM. Wij kunnen enkel sensibiliseren door onze aanwezigheid op die plekken, door de mensen er laten kennis te maken met ons kwalitatief fruit, door ze te informeren over welke appel van bij ons is, en welke uit het zuidelijk halfrond komt.

Daarvoor dienen onze relaties met bevriende confréries, broederscappen en ordes, elk met hun eigen streekproduct waarvan wij ook het bestaan vaak niet kennen. Dat platform bewandelt de Keizerlijke Commanderie sedert 2023 door onze aanwezigheid op de kapittels in Luik, Verviers, Brussel, Ittre, Chimay, Gent, Nijvel of Waver naast die van Hasselt en Kortessem.  Dan proberen we de rol van ambassadeurs van onze regio en onze producten, namelijk fruit en afgeleiden, te zijn.